söndag 23 oktober 2011

En finnes bekännelser

Ni som inte gråtit över er hy 100000 ggr kan bläddra förbi detta inlägg.

Men ni andra som, precis som jag, gråtit över ert ansikte, skämts över att gå ut utan smink, gått direkt in på toaletten på morgonen för att sminka sig, alltid haft smink med sig i fickan. Stått i timmar och känt runt i ansiktet och undrat när de nånsin ska ta slut? När det bara kommer mer och mer finnar.
Ni kan läsa vidare.

Jag har haft mycket finnar och dålig hy så långe jag kan minnas att jag brytt mig om min hy. I början var jag tyvärr dum som sminkade över istället för att behandla de, och på den tiden fanns inget mineralsmink kan jag lova. Nej då köttades de på med H&Ms fetaste billigaste foundation. Inte ett. Ytan gärna två lager. Ni vet finnar är ju som små kullar, så lagret med smink måste ju komma i höjd med finnarna? Så de jämnar ut sig!
Och såklart blev de bara sämre och sämre med sminket.
Och ju sämre, desto mer smink.
De här var början på min och min mammas jakt på sminkborttagning och anti-finn-medel.
Vi har gått igenom hela Apotekets sortiment. 2 gånger.

Och På den här tiden åkte man alltid till Växjö när man skulle shoppa ( Älmhult utbud bestod då av JC (!), trend house och fågelbergs) då upptäckte mamma också fler finnmedel! Men jag upptäckte mest mer smink! Och jag ville alltid att mamma skulle hjälpa mig hitta rät nyans men det ville inte hon. Jag blev vansinnig över detta men mamma ville ju inte att jag skulle ha något smink alls.

Jag minns mina foton från konfirmation och student. Jag ser varken vita kåpor eller fina balklänningar. Jag ser bara en prickig korv.
Jag hade ett kort en gång i tiden på mig och min dåvarande pojkvän från min konfirmation han är brun och fin, de var sommar.
Jag är sönder-ritad med bläckpenna. Men! Min dåvarande pojkvän nämnde aldrig något om mina finnar vilket jag fortfarande är tacksam för. Jag var nämligen i en mycket känslig ålder... ;)
Och på balen var jag sminkad av en av min systers kompis som var utbildad i make up. Men jag såg fortfarande bara en prickig korv.

Mina föräldrar, min familj och mina närmsta vänner har varit mycket stöttande i detta. Tack! Men det har också funnits många som sagt:
" hallå Du har en finne där"
"vaaaaaa?? Har jag finnar?? Hade jag ingen aaaaning om..."
Det får mig att vilja säga
"du har en blåtira snart"

I studentpresent fick jag en ansiktsbehandling, vilket var
Mycket uppskattat! Och bra för huden framför allt! Men det här var också då jag först upptäckte dyra ansiktskrämer och trodde att hudterapeuter visste vad dom pratade om.
Jag har fått höra att jag har fet hy, att jag har torr hy och såklart att jag har bland hy. Och jag har testat serier av krämer därefter.

"alla som testat denna blir sååååå nöjda!"
" våra krämer är dom bästa, du kommer inte ångra dig! Och den kostar bara 1499:-/50cl men den är väldigt dryg! Men de är viktigt att du använde den både morgon och kväll!"

Klart dom vill sälja in sina krämer, jag har ju själv sålt hudvård. Men jag har aldrig sålt något oärligt och jag har inte lurar på en person ett schampo när hon egentligen behövt balsam.

Jag har träffat en ärlig hudterapeut i mina dar, vi jobbade ihop på Nudh och hon heter Jessica. Hon sa till mig att de kommer ta tid och att jag borde gå till läkaren. Inte lägga mer tid och pengar på behandlingar och krämer. Och det var också sanningen, detta har endast hjälp med medicin och inget annat.

Jag gjorde dock ett sista försök att gå till Apoteket och be om hjälp. Men de visade sig att vad säljaren än tog fram så hade jag redan testat de. (Och jag testade alltid produkterna in till sista droppen. Jag vet att man inte kan förvänta sig mirakel på en vecka)
Men Jag har på riktigt gått igenom heeeela Apotekets sortiment. Och hon skickade mig till en hudläkare istället Där fick jag utskrivet ett recept på en medicin som heter tetralysal. De ska jag äta i drygt 1 år.

Jag har nu ätit de i snart 2 månader. Och Idag var första gången på flera år jag vaknat, gått upp på toaletten och känt mig fin utan smink. Och det första jag gör är att fota och skicka till mamma. Det är bilderna ni ser nedan.
Tyvärr har jag inga före bilder för jag har alltid vägrat att bli fotad osminkad.

Det jag vill säga med detta inlägget är att ha ni dålig hy och mår dåligt över de så ge inte upp! Det spelar ingen roll om ni köper dyra eller billiga produkter . Det mesta är skit. Låt dig inte bli lurad av säljare, dom är utbildade för att få dig att handla. Dom har kanske till och med provision..
Gå till en hudläkare och prata, dom är däremot utbildade för att se vad du behöver, inte för att få dig att handla massa onödiga produkter.
Oftast måste det behandlas inifrån och ut, och man kan ju inte gärna käka ansiktskrämer?
Lyssna inte på vad kompisar tycker är bra och dåligt, de passar kanske deras hy men ni har ju inte samma?

Sen jag var 13 år har jag haft dålig hy. Och jag vill inte ens veta hur mycket pengar som gått åt till allt jag testat. Men nu hoppas jag det är över!
Så därför tänker jag tillägna Gyllene Tiders låt "det är över nu" till mina finnar. Bye Motherfuckers!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Släng iväg en Kommentar vettja ;) Glöm inte din egna Bloggadress!