torsdag 10 mars 2011

Hårkontroll , Silicea, jojobaolja, ricinolja









Har läst runt på lite olika bloggar den senaste tiden och alla har dom ett gemensamt problem. Alla vill få håret att växa fortare.
Så jag tycker att det är mitt ansvar som frisör att hjälpa till att tipsa :D

För det första måste vi börja med en sak.
För att hår ska växa behöver det näring. Håret får näring genom blodet. Så alltså måste man ge blodet rätt näring som senare förs vidare till håret. D.v.s det går INTE att ge håret näring genom en olja, schampo eller liknand, och sedan tro att det ska växa fortare. Det måste gå genom blodet. Oljor schampoo o.s.v kan däremot göra hårets yttre bättre, alltså lenare, mer glans o.s.v. Men det kommer inte att växa fortare. Enbart i din fantasi.
Och hur gör man då för att ge näring genom blodet? Jo man får helt enkelt äta tabletter eller liknande. Jag själv har använt hårkontroll som är en tablett. Funkar jätte bra!
Och silicea förökte jag mig på i flytande form men tyckte att det smakade så fantastiskt äckligt så jag kunde inte fortsätta.
Och då kommer vi till problem nr 2. Alla blir besvikna när dom inte ser resultat snabbt. Håret växer som ni säkert vet ungefär 1-1.5 cm i månaden. Och det tar tid. Den näring håret får i sig nu tar håret upp om ca 4-6 månader. Så när jag åt hårkontroll över sommarn märkte jag ingenting, men i julas växte mitt hår som tusan, för det var då jag märkte at resultatet av tabletterna.
En sak som folk också ofta missar är att alla hår-kurer inte gör att håret växer fortare. Silicea tex fokuserar mer på att göra håret tjockare och ge det ett bättre yttre. Så där ska man inte förvänta sig en större skillnad på längden. Alla tabletter funkar dessutom olika bra på olika hår. Vi har alla olika hår. Och det som funkar på mig kanske itne funkar på dig?

Alla dessa Medel ovanför finns att köpa i hälokostaffärer.




Hoppas det gav någon ett bra tips eller två :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Släng iväg en Kommentar vettja ;) Glöm inte din egna Bloggadress!