onsdag 9 mars 2011

H&M

Pratade nyss med mamma Och vi diskuterade H&Ms storlekar. Jag har alltid köpt kläder i dom minsta storlekarna. Och inte tänkt mer på de. Men på senare tid måste jag antingen växt med rask takt eller så har butiker ändrat storleksmall. För inte så länge sen fick jag en t-shirt av mamma ( Guns'N'roses) den fick jag ta i storlek 40. Härom dagen skulle jag prova leopard-byxorna. Tog med mig en storlek 34 och 36 men båda satt tight över rumpan, och det ska inte harems byxor göra.. Det slutade med storlek 40.
Jag vet att jag inte är en person som borde gå och köpa kläder i dom största storlekarna. Men tänk på folk som inte har de så klart för sig? En tjej med dåligt självförtroende hade ju lätt brutit ihop i provhytten Av att gå upp 2 storlekar och ändå passar det inte. Är de verkligen så att dom gör mindre kläder nuförtiden? Och var ska dom som råkar ha en storlek större än mig gå och köpa sina kläder?

Bättre tycker jag nog då att tex Lewis och Lee är. Både Lewis och Lee har ett par modeller som är ja.. typ mamma 40+ byxa. Något högre i
Midjan, mycket strech och raka från knät och neråt. Fickorna är perfekt placerade och midjan går lite inåt för att sitta bra på. Vad gör både Lee och Lewis som är så bra? Jo dom gör storlekarna större. Så när en typisk mamma 40+ kommer och förklarar vad dom vill ha för jeans ( medan jag, redan när kunden stigit innanför dörren, listat ut vad hon vill ha) så ger jag dom exakt den storleken dom vill ha plus en storlek mindre och säger att jag tror att du kommer i dom. Lätt! Oftast får jag ett skratt tillbaka och " haha ja vi får väl se hur det blir med den saken" eller " ja eller så kan vi ta en storlek större"
Jag följer dom till provrummen och väntar på att dom ska dyka upp över skynket med ett leende " jag skulle nog kunna testa ett par mindre faktiskt" och jag ber dom då testa dom mindre. Och ofta går vi ner både en och två storlekar. Och vem blir inte överlycklig av att kunna gå ner 1-2 storlekar i jeans som folk brukar se som ett straff att gå och prova.
Och fy fan vad jag säljer jeans till mammor 40+.
Kanske något att tänka på H&M?

2 kommentarer:

  1. de kanske jag oxå skulle testa ;)

    SvaraRadera
  2. Ja oj vad jag hade kunnat sälja Jeans till dig ;)

    SvaraRadera

Släng iväg en Kommentar vettja ;) Glöm inte din egna Bloggadress!