onsdag 8 december 2010

Bloggar

Sitter här och funderar lite. Att blogga med blogspot som jag gör innebär att man har tillgång till grym statistik vad gäller bloggen, jag kan tex se hur många som har varit inne och hur många gånger dom är inne. Men jag kan inte se vilka de är som är inne. Jag kan också se hur folk har kommit in på min blogg, om dom bara skrivit in adressen eller om dom har googlat mitt namn för att komma in osv. Jag kan också se vilka inlägg som är populärast.
Men det jag tycker är mest intressant är att se statistiken över hur många besökare det är inne, och hur mycket den kurvan går upp och ner, När den går upp fattar jag egentligen inte varför, men när den går ner fattar jag ännu mindre, Jag tycker jag bloggar ganska jämnt och då borde väl besökskurvan vara jämn?
Men hur gör man för att den ska stiga? jag själv älskar bloggar med mycket bilder, läser nästan aldrig texten, så om jag hade läst denna bloggen hade jag rullat förbi detta inlägget.
Men alla är ju inte som jag ;)
Men hur ska man veta vad folk gillar att läsa om då? jag ser verkligen inget mönster. Man måste kanske inrikta sig på en kategori? kläder, mode, frisörvärlden, eller liknande.
Men jag har bestämt för att min blogg ska handla om mig och min vardag, vilken visserligen innefattar alla tre nämnda ;) Men det ska inte heller vara en blogg med enbart bilder på personen i varenda j*vla inlägg, de är det tråkigaste jag vet, man måste ju visa bilder på de man skriver om också?
Jag är också en sån person som inte gillar att berätta för folk att jag faktiskt bloggar, många av mina vänner har nog aldrig sett den här bloggen, och varje gång jag skriver min adress på face tex, skämms jag nästan och ångrar mig lite. Varför? om jag nu vill se kurvan stiga.


Men det som gör att en bloggare får besökare är väl att man skriver intressanta inlägg? Och jag är bäst på att komma på bra inlägg när jag är lååångt ifrån både dator och mobil, eller när jag precis ska sova. Och då brukar dom låta riktigt bra i huvudet, och jag försöker att komma ihåg hela inlägget till dagen efter, men dagen efter har jag ju såklart glömt bort allt, så tänk er att detta inlägget egentligen är dubbelt så bra.
Jag förstår ju också att familj och vänner, precis som jag, läser bloggar för att man känner personen och vill ha lite koll på vad som händer i den personens liv. Men hur får man de andra att läsa ens blogg? och varför vill man egentligen att så man ska läsa ens blogg och ha koll på hela ens vardag? Bra med frågor, dåligt med svar.

2 kommentarer:

  1. Hej nalle! Har funderat ganska mycket på det du skriver om. Jag tror man vill ha hög statestik som bekräftelse även om det kan vara svårt att erkänna. Man vill att folk ska tycka att man är en intressant människa och man vill att dom ska vara nyfikna på vad nästa inlägg ska handla om. Man hävdar sig själv lite genom bloggen så att säga. När man skriver om vardagliga saker tror jag, precis dom du, att mycket bilder och så lockar läsarna tillbaka dagen efter eller flera gånger om dagen. Däremot är de nog dom läsarna som är släkt och vänner. Vill man få "okända" läsare måste man nog rikta in sig på något specifikt, och när man väl gjort det måste man sen sticka ut för att inte bli vilken modeblogg som helst eller vad det nu är man skriver om. Hitta den där pricken över i:et liksom. Nåt jag kom att tänka på nu när jag läste ditt inlägg var oxå designen på bloggen, designen är nog rätt obetydlig för folk man känner men ska man locka nya läsare kanske du skulle försöka få till nån snygg design som matchar med vem du är och vad du skriver om.. Oj, va långt det blev.. Hoppas allt är br med dig! :) Kram Malin

    SvaraRadera
  2. Jag tror du har rätt ;) En mycket bra ide! satt faktiskt och kollade lite design när jag såg att du kommenterat, så vad tycks? Kram Nalle

    SvaraRadera

Släng iväg en Kommentar vettja ;) Glöm inte din egna Bloggadress!