tisdag 8 mars 2011

benhinneinflamation

Har fått väldigt ont i benen vid och efter träning som senaste dagarna, och idag kunde jag inte ens gå in till stan utan att det började göra ont. Min chef Sandra är gym-instruktör och vet mycket om hälsa och motion så jag frågade henne och hon bad mig göra lite olika övningar och det gjorde ont vid varje, så antagligen var det benhinneinflamation sa hon. Och när jag läser symptomen känner jag igen mig direkt, ajaj :(
m
Symptom Benhinneinflammation kännetecknas av en ömhet på insidan av skenbenets nedre hälft. Smärtan är vanligen mest intensiv 5-15 cm över den inre fotknölen, men kan ibland vara mer diffus. Till en början känns smärtan enbart efter aktiviteten, men vid fortsatt träning uppstår smärtan även under aktiviteten. Till slut förhindrar smärtorna utövning av aktiviteten som ger benhinneinflammation. En viss svullnad eller ojämnhet kan ibland kännas vid smärtområdet. Smärtan kan även utlösas av att foten böjs nedåt.

Behandling När man fått benhinneinflammation bör man i första hand vila och övergå till träningsformer som inte belastar underbenen, t.ex. simning eller cykling (utan fotledsrörelser). Vilan kan kombineras med kylning med ispåse efter träning eller antiinflammatorisk behandling med tabletter eller gel som innehåller NSAID. Om besvären blir långvariga bör man söka kontakt med läkare så att man kan utreda orsakerna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Släng iväg en Kommentar vettja ;) Glöm inte din egna Bloggadress!