onsdag 2 juni 2010

Ge mig styrka!

Igår var jag duktig och tog med mig den tjocka klumpiga tunga datorn till jobbet för att försöka föra in hela 2010 års bokföring hittills, har skaffat ett datorprogram som ska göra det lättare för mig att momsa och deklarera osv. MEN det är inte enkelt, alla olika verifikationer har olika nummer då dom ska dras från olika konton och dessutom måste man hålla reda på debit och kredit. döööö...
Förra veckan var jag duktig och skrev upp alla siffror på en fusklapp för att det skulle bli enklare, då glömde jag alla dagsrapporterna hemma och utan dom är det liiiite svårt.
Igår glömde jag fusklappen, med tillhörande inlogg och lösenord (på tio siffror) på.
Idag stod jag och dubbelkollade så jag verkligen hade aaaaaallt med mig,
1.datorn
2. internet
3. fusklappen med alla nummer och lösenord på
4. dagsrapporter
5. kontoutdrag
6. räkningar
7. moms/skatterapporter.
Ingenting saknades! Jag la till och med i SATC säsong 2 ifalll ifall jag skulle få tid över. tss..

När jag kommer till jobbet börjar jag på att lägga in verifikation efter verifikation, dagskassa efter dagskassa.
Det gick liiiite för bra för att vara sant.
Då kom jag plötsligt till en insätnning nr 2013 som jag inte gjort sen september 2009.
då skiftar man enkelt fram och tillbaka mellan räkenskapsåren.

Men när jag skiftar ser jag att det är något som inte stämmer. Ni vet när man kollar på såna bilder där man ska finna fem fel. Man ser att det är skillnad på bilderna men det är svårt att se just vad som är fel.
Till slut ser jag det.
Alla dagskassor och verifikationer börjar med serie H på 2010.
Alla dagskassor på 2009 börjar också med serie H, men verifikationerna börjar med serie A.
H = dagsrapport
A= andra verifiaktioner så som räkningar, skatter och momms m.m

Under tiden jag fortfarande är lugn tar jag fram min super Iphone och ringer min revisor Jessica.
Receptionisten svarar:
Nej tyvärr hon är ledig idag.
Grrrrr......

Ska jag nu börja sitta och gå igenom varenda verifikation och skriva A1, A2, A3 osv... ??
Jag är ju inte den som ger upp i första taget så jag ger mig fan på det.
Jag menar dagen är ju ung och kaffet är varmt så energin finns ju där.

Jag börjar med verifikation från 2010-01-02 och klicka på ändra.
vad händer då? Jo allt går att fixa, precis allt. Det löser sig!
Du kan ändra datumet, du kan skriva om siffrorna, du kan byta från checkkontot till kassakontot.

Det enda du INTE kan göra är att byta från serie A till H.

åååååååååååååååååååååååååååååååhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh!!!
Som sagt ge mig styrka.
Satt länge och funderade på att jag skulle ta min morgon/kaffe enerig och radera alla och göra om dom från början, gör om, gör rätt liksom.
Eller så skulle jag lägga all min enerig på ett irriterad detaljskrivet blogginlägg om min morgon hittills.

Gissa vad jag valde?

1 kommentar:

  1. Hoppas energin räckte till "gör om, gör rätt"
    också.

    SvaraRadera

Släng iväg en Kommentar vettja ;) Glöm inte din egna Bloggadress!